Om min bok

OMSLAG_Mellan
Boken släpptes den 10 december 2008.
Läs recensioner här.
Boken börjar med hatdemonstrationer på mänskliga rättighetsdagen 10 december 2007 och slutar med att Radovan Karadzic grips mitt i Belgrad i juli 2008. Sånt hör man på nyheterna om Serbien. Men allt däremellan får inte plats. Mitt älskade Serbien syns sällan. Därför handlar boken om vanliga människor som gör ovanliga val och står upp för dem. Ungefär 15-20 modiga gränsöverskridare dyker upp i boken, fem av dem oftare än andra: Zoe, Jelena, Boban, Milica och Majda. Jag vill ge andra chansen att se den här händelserika våren med deras ögon. För även om Kosovos självständighetsförklaring, valet och Eurovision självklart är med i boken precis som minnen från 90-talet hände det så mycket mer. Zoe firade förbjuden åttonde mars med tequila. Jelena fick sitt hjärta krossat och chockade en taxichaufför. Boban visade bröstvårtorna och berättade om en bög i armén – igen. Milica öppnade ett fönster mot Europa och Majda kämpade vidare med att skapa en anti-nationalistisk kritik mot NATO-medlemskap. Och en hel buss med kvinnor från Serbien bad om förlåtelse för brotten som begåtts i deras namn i Srebrenica i Bosnien. Och de politiska analyserna blir helt enkelt inte tillräckligt bra om man struntar i det.
Det är inte svårt att skriva en bok om Serbien. Det är Europas mest spännande land, helt objektivt. EU:s problembarn, som agerar helt irrationellt, i synnerhet sett ur ett västeuropeiskt perspektiv. Det går ju inte att fatta det där med Kosovo, till exempel, hur en sån förorenad och fattig region kan vara så viktig, Serbiens “hjärta” och “vagga”. Det är å andra sidan grymt svårt att till fullo ta in vad som händer med en när man levt i ett totalitärt system, när man har en historia full av krig, när man är paria utomlands och när man festat sig igenom bombnätter. Ändå hoppas jag innerligt att det här inte blir en beskrivning från utsidan, utan hundra procent subjektiv sanning om mitt Serbien upplevt från insidan. Jag kommer att höja underbara Belgrad till skyarna i den här boken, med tunga argument, men det måste sägas: här är ramarna för det tillåtna ganska snäva, och det är de vitas och heterosexuellas stad. Än så länge. Så man måste leta upp frizonerna, som finns. Och under tiden kan man dricka sig full på dunja, röka var man vill och dansa hela natten.
Det här är inte en bok, det är en uppmaning. Kom hit.

Boken ges ut på Silc förlag.
Redaktör är Pernilla Johansson och formgivare Louise Bååth.